جدیدا انیمه های سه بعدی دارند تهیه می شوند انیمه هایی مثل دورهد یا لوپین 3 : اولین و به تازگی هم فیلم جدید استودیو مشهور جیبلی این انیمه ها از فرمت دو بعدی خود در اومدن و اعتراض خیلی ها را به صدا در اورده است این مقاله میخواد بررسی کنه که چرا سه بعدی شدن این انیمه ها اعتراض خیلی ها را درآورده

موضوع اول

انیمه چیست

 که میخواهم درباره اش بحث کنم خود انیمه است میخوام تعصب ها را همینجا خورد کنم انیمه به زبان ژاپنی یعنی انیمیشن

انیمه نه ژانر متفاوتی در انیمیشن است و نه چیز متفاوتی با انیمیشن بلکه انیمه همان انیمیشن است

چرا اول کاری یک همچین چیزی را بیان میکنم بخاطر تعصب بیشتر انیمه باز هاییی است که انیمه را چیز متفاوتی با انیمیشن میدانند البته این تعصب دلیل خوبی دارد و کاملا منطقی است زیرا که بیشتر مردم بخاطر اینکه انیمه ، انیمیشن است آن را بچگانه و بی محتوا می دانند

به طور خلاصه آن را با تام و جری مقایسه می کنند

خوب حالا بیایید این سوال را مطرح کنیم ایا انیمیشن بچگانه است

جواب این سوال کاملا مشخص است

نه این جمله مانند این است که بگویی ایا کتاب ها بچگانه اند یا هر مدیوم دیگری

انیمیشن ها هم برای بزرگسال است و هم برای بچه ها هر مدیومی همین است

انیمیشن ، فیلم ، موسیقی ، داستان همه اینها برای لذت بردن است

اگر هم دنبال مثال هستید مثال زیاد است

ریکی و مورتی یکی از مثال هایی است که میتوان اشاره کرد ولی مثالی که موظوع را جالب تر می کند cgi   است خیلی از فیلم هایی که آدم های به اصطلاح بزرگ نگاه میکنند از سی جی ای که همان انیمیشن است استفاده شده است

موضوع دوم

چرا انیمه به وجود آمده

جوابش خیلی ساده است چون انیمه از فیلم و سریال هزینه ساختش کمتر هستش

البته استثا هایی هم در هر ژانر وجود دارد ولی یکی از دلیل های اصلی که مانگاهای محبوب ژاپنی ها از همون اول تبدیل به لایو اکشن نشد این بود که هزینه ساخت انیمه ارزون تر هستش

و از اون ارزونتر هزینه ساخت مانگاس که از هزینه ساخت انیمه نیز ارزونتر در میاد پول تو اینجا هم حرف اول را میزنه

موضوع سوم

تفاوت دیدگاه

بزارید نگاهی به امریکا و ژاپن بیاندازیم

دو دلیل وجود دارد که مانگا و انیمه بهتر از انیمیشن و کمیک بوک عمل کرده

دلیل اول تفاوت دیدگاه است آمریکایی ها به انیمیشن و کمیک (‌مخصوصا کمیک ) به عنوان وسیلیه ای برای سرگرم کردن بچه ها و پول در آوردن نگاه میکردن ولی داستان در ژاپن یکشل دیگر بود در ژاپن مردم به عنوان یک هنر و داستان به انیمه و مانگا نگاه کردن و به همین دلیل ژاپن از هر دو لحاظ در این زمان خیلی بهتر از امریکا است

موضوع چهارم

داستان

 بزارید از کریستوفر نولان نقل قولی مطرح کنم

وظیفه کارگردان قرار دادن صحنه ها کنار هم است

چرا خواستم این نقل و قول را مطرح کنم  دلیلش ساده است کارگردانی کار بسیار مهمی برای فیلم سازی است ولی یکی از بزرگترین کارگردان دنیا آن را قرار دادن صحنه ها کنار هم مطرح کرده است حالا شما به بهترین نحو ممکن جوی فاظلاب را به مردم نشان بدهید هم آنها از ان خوششان نمی آیند ولی به بدترین شکل ممکن جنگل را نشان بدهی مردم لذت میبرند

حالا شما داستان خوب را جنگل و داستان بد را جوی فاظلاب در نظر بگیرید

گرفتین چی میگم مهمترین چیز در مدیوم های فیلم ، انیمیشن و ...

داستان است

چه انیمه سه بعدی باشه چه دو بعدی و چه فیلم اگرداستان خوب باشد هیچ فرقی نمی کند

جمع بندی

این مقاله مثل آش شل غلم کار شده ( تازه خیلی چیز های بی ربط هم از آن حذف کردم ) ولی این موضوعات چه ربطی به موضوع اصلی ما دارد

چرا اوتاکو ها از گیبلی بابت انیمه سه بعدی اش مینالند خیلی راحت با استفاده از مطالب بالا جواب میدهم

چون شبیه انیمیشن های غربی است نه شرقی

چرا استودیو ها دارند انیمیشن سه بعدی میسازند جواب این هم خیلی راحت است

چون اینکار وقت و هزینه کمتری مصرف میکند و کیفیت کار را هم میبرد بالا

ایا تغیری در دیدگاه مردم ایجاد میکند

نه مردم ژاپن انیمه را همان انیمیشن میدانند همان چیزی که همیشه از آن لذت میبردن ( و در مواقعی نادر نمی بردن )

و آدم های به اصطلاح بزرگسال هم آن را بچگانه میدانند اینجا فقط اوتاکو های متعصب اعصابشون حورد میشود

ایا اصلا مهم است

نه چون مهم تر از نحوه نشان دادن و قرار دادن پلات های مختلف داستان خود داستان است  نه دوبعدی و سه بعدی بودن آن